برتری های سیستم عامل مک نسبت به ویندوز

پرووید

دسته های مقالات

در این پست از وبسایت پرووید در رابطه با برتری های سیستم عامل مک نسبت به ویندوز صحبت خواهیم کرد.

در این قسمت از وبسایت پرووید یک سری آموزشی سه قسمتی را در رابطه با بررسی برتری های سیستم عامل مک نسبت به ویندوز را برای شما در نظر گرفته ایم.

اولین نسخه از سیستم‌ عامل OS X با نام چیتا (Cheetah) شناخته می‌شود و نسخه ۱۰ به‌شمار می‌رود. چیتا یک به‌روزرسانی بسیار بزرگ از سیستم‌ عامل کلاسیک Mac OS 9 است و به‌نوعی جانشین نسخه کلاسیک به‌شمار می‌رود. چیتا اواخر سال ۱۳۷۹ و در جریان رویداد Macworld Expo در سان فرانسیسکو معرفی شد. به همراه معرفی چیتا، اپل از رابط کاربری آکوا نیز پرده برداشت و دیگر خبری از آن ظاهر کلاسیک نبود. در رابط کاربری آکوا، دکمه‌های تغییر اندازه‌ی پنجره‌ها، رنگی شدند و آیکون‌ها نیز ظاهری واقعی‌تر پیدا کردند.

سخت افزار قوی تر

به عنوان اولین برتری سیستم های شرکت اپل نسبت به مایکروسافت قصد داریم در رابطه با سخت افزار قوی تر محصولات این شرکت صحبت کنیم. طراحی محصولات شرکت اپل از آیفون و آیپد تا MacBook بسیار حرفه ای و جذاب است. این شرکت از بهترین مواد اولیه برای طراحی این محصولات استفاده می کند. اما برتری این محصولات فقط مربوط به طراحی و ظاهر آنها نمی شود. شرکت اپل همیشه سعی کرده است دنیای تکنولوژی را یک قدم چه بسا چندین قدم رو به جلو حرکت دهد. شرکت اپل با معرفی صفحات نمایش Retina و جایگزین کردن دیسک های چرخشی با حافظه های فلش PCIe سرعت محصولات خود را به شدت افزایش داده است.

screen_shot_2014-02-17_at_5.05.19_pm

این در حالی است که ویندوزهای مایکروسافت قادر به استفاده ی کامل از قابلیت های صفحه نمایش نیستند. شرکت لنوو (Lenovo) با ارائه دادن صفحات نمایش 3200 در 1800 پیکسلی در محصولات Yoga Pro 2 خود سعی کرد که دنیای صفحات نمایش را دچار تحول کند. متاسفانه، از آنجایی که ویندوزهای مایکروسافت قادر به استفاده ی کامل از تمامی پیکسل های این نوع صفحات نمایش نیستند، این تلاش بی نتیجه باقی ماند.

عمر باطری بهتر

از دیگری برتری های سیستم عامل مک نسبت به ویندوز می توان از عمر باطری های این سیستم های مک نام برد. برای مثال سیستم MacBook Pro 13in در یک تست به مدت ده ساعت و بیست و هفت دقیقه مورد استفاده قرار گرفت. این در حالی است که نزدیکترین سیستم به این کامپیوتر که Lenovo Yoga Pro 2 می باشد توانست با سیستم عامل ویندوز فقط هفت ساعت و ده دقیقه دوام بیاورد.

موضوع دیگری که ممکن است در همین حوزه مطرح شود این است که سیستم های ویندوزی اجازه ی تعویض باطری را به شما می دهند در حالی که سیستم عامل های مک فاقد چنین قابلیتی هستند. با این وجود، تعداد کسانی که باطری های متعدد لپ تاپ را با خود حمل می کنند بسیار کم هستند.

screen_shot_2014-02-14_at_11.25.52_am_0

بنابراین، اگر مدت زمان شارژ سیستم برای شما یک معیار بسیار مهم است، شک نکنید که سیستم های مک به مراتب بهتر از ویندوز عمل می کنند.

واسط کاربری (Interface)

واسط کاربری در سیستم های مک بسیار ساده و در حین حال جذاب و کاربردی هستند. در این سیستم ها شما به راحتی می توانید برنامه هایی را که اغلب از آنها استفاده می کنید را در قسمت پایین مانتیتور قرار بدهید و به سرعت آنها را اجرا کنید. با وجود این سادگی، ظرافت های زیادی در سیستم های مک وجود دارد. برای مثال، می توانید با استفاده از iCloud اطلاعات مربوط به کارت های اعتباری خود را مدیریت کنید، چندین صفحه ی دسکتاپ داشته باشید، با استفاده از Airdrop فایل های خود را به اشتراک بگذارید و عملکرد سیستم را با استفاده از ابزارهای متفاوتی زیر نظر بگیرید. البته باید توجه کرد که سیستم عامل ویندوز هشت نیز در این عرصه به خوبی عمل کرده است.

apple_os_x_mavericks

اما باید دقت کرد که در کل سیستم عامل های مک نسبت به ویندوز کمتر دچار crash یا هنگ شدن می شوند که این موضوع خود می تواند کارایی کاربر را افزایش بدهد. البته به مرور از کارایی سیستم عامل کاسته می شود ولی این کاهش به مراتب کمتر از سیستم عامل های ویندوز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *