در این پست از وبسایت پرووید، در رابطه با ساخت اولین Console App در زبان سی شارپ صحبت خواهیم کرد. به ادامه ی مطلب بروید.

در این قسمت از این آموزش از وبسایت پرووید که در رابطه با ساخت نرم افزار با استفاده از زبان سی شارپ می باشد ما اقدام به ساخت اولین اپلیکیشن خود با زبان سی شارپ در ویژوال استودیو می‌کنیم. در قسمت‌ های قبلی از این آموزش یک برنامه Console App ساده را ایجاد کردیم. حال بیایید به بررسی قسمت های مختلف این برنامه که اصطلاحاً به آنها Building Block یا بلاک های سازنده نیز می گویند درک بهتری از یک Console App به دست بیاوریم.

هر Console App دارای یک متد با نام Main است که در درون یک کلاس به نام Program تعریف شده است. این موضوع در کد زیر نشان داده شده است.

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Threading.Tasks;

namespace CSharpTutorials
{
    class Program
    {
            static void Main(string[] args)
        {
            string message = "Hello World!!";

            Console.WriteLine(message);
        }
    }
}

در درون بدنه ی متد Main یک متغیر از نوع string با محتوای Hello World!! تعریف شده است و بعد با استفاده از متد WriteLine از کلاس Console در کنسول چاپ می شود. منظور از کنسول همان صفحه سیاه رنگی است که با اجرای برنامه نشان داده میشود. تصویری که در قسمت زیر مشاهده می کنید اجزای تشکیل دهنده یا همان اصطلاحاً Building Block های این برنامه ساده را نشان می‌دهند. توصیه می کنیم حتماً از بسته ی آموزش ویدئویی مباحث پیشرفته در برنامه نویسی سی شارپ استفاده کنید.

بیایید در رابطه با هر کدام از آنها بیشتر صحبت کنیم.

  • شماره 1: این کد مربوط به استفاده کردن از Namespace های دات نت فریم ورک می باشد. هر نرم افزاری که با دات نت فریم ورک ساخته می شود نیاز دارد که رفرنسی به Namespace های مختلفی که در دات نت فریم ورک وجود دارند در درون خود قرار بدهد. این موضوع با استفاده از یک Keyword با نام Using انجام میشود. در رابطه با Keyword ها در بررسی Keyword های رزور شده در زبان سی شارپ از وبسایت پرووید صحبت کردیم. همانطور که در این قسمت میبینید یک Namespace با نام System.Text اضافه شده است. در رابطه با Namespace ها در بسته ی آموزش ویدئویی سی شارپ دات نت از وب سایت پرووید با جزئیات دقیق ‌تری صحبت کرده‌ایم.
  • شماره 2: تعریف کردن Namespace مربوط به کلاس FirstProgram با استفاده از کلمه Namespace. برای مثال Namespace مربوط به این کلاس CSharpTutorials می ‌باشد. عملکرد Namespace ها شبیه به گروه ‌بندی می باشد. همانطور که گفتیم در بسته های مختلف وبسایت پرووید برای مثال بسته ی آموزش ویدئویی شی گرایی در سی شارپ در رابطه با Namespace ها بیشتر صحبت کرده‌ایم.
  • شماره 3: تعریف کلاس با استفاده از کلمه کلیدی class. در این قسمت یک کلاس با نام Program تعریف شده است.
  • شماره 4: متد Main که در درون کلاس Program تعریف شده است که اصطلاحاً نقطه ی ورود یا Entry Point کنسول اپلیکیشن ما می باشد. به عبارت دیگر با اجرا شدن این Console App کد درون این متد اجرا می‌شود.
  • شماره 5:استفاده از String به عنوان یک نوع داده ای یا همان Data Type.
  • شماره 6: متغیری با نام message تعریف شده است که در بردارنده یک داده ی رشته ای می باشد. منظور از رشته یک متن است.
  • شماره 7: رشته یا متن Hello World!! به عنوان مقدار درون متغیری با نام message قرار داده شده است.
  • شماره 8: صدا زدن متد WriteLine از کلاس Console که یکی از کلاس های دات نت فریم ورک است. با استفاده از متد WriteLine ما میتوانیم یک محتوای رشته ای را در درون کنسول نشان بدهیم.

نکته بسیار مهمی که در رابطه با زبان سی شارپ باید بدانید این است که هر خط کد در زبان سی شارپ باید توسط یک سمی کالن (;) تمام شود.

کامپایل کردن و اجرا کردن برنامه

برای دیدن خروجی برنامه سی شارپی که در قسمت بالا با هم نوشتیم نیاز به کامپایل کردن آن و سپس اجرا کردن آن داریم. به منظور اجرا کردن برنامه هم می توانید برنامه را با Debugger اجرا کنید هم میتوانید بدون Debugger اجرا کنید. در حال حاضر دوست داریم که برنامه را بدون Debugger اجرا کنیم. بنابراین با زدن Ctrl + F5 از کیبورد تان یا استفاده از گزینه Start Without Debugging از منوی Debug می توانید برنامه را بدون Debugger اجرا کنید. در رابطه با Debug کردن برنامه ها در زبان سی شارپ در بسته ی آموزش ویدئویی Debugging در سی شارپ از وب سایت پرووید اطلاعات بیشتری را به دست خواهید آورد.

با اجرای برنامه خروجی که در کنسول نمایش داده خواهد شد شبیه تصویر زیر می باشد.

پس ما در این قسمت از این آموزش از وبسایت پرووید توانستیم یک برنامه بسیار ساده با استفاده از زبان سی شارپ را ایجاد کنیم که با اجرا شدن آن یک خروجی بسیار ساده در کنسول چاپ می شود.

امیدواریم که این آموزش از وبسایت پرووید نیز مورد توجه تمامی دوستان عزیز قرار گرفته باشد. از شما دعوت می‌کنیم که از دیگر آموزش های ما در رابطه با زبان سی شارپ استفاده کنید. لیست کامل این آموزش ها را می توانید در پست مربوط به آموزش کامل توسعه نرم افزار با سی شارپ مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *