در این پست از وبسایت پرووید در رابطه با اهمیت فرآیند تست کردن، تضمین کیفیت و کنترل کیفیت صحبت خواهیم کرد.

درک تفاوت های بین تضمین کیفیت، کنترل کیفیت و فرآیند تست کردن برای بسیاری از افراد دشوار است. هر چند که این سه مفهوم تا حدودی با هم مرتبط هستند و می توان آنها را به عنوان فعالیت های مشابه در نظر گرفت، نقاط تمایزی وجود دارد که باعث تفکیک شدن آنها می شود. جدولی که در ادامه قرار داده شده است تفاوت بین این سه مفهوم را لیست کرده است.

تضمین کیفیت (Quality Assurance)

  • شامل فعالیت هایی است که پیاده سازی فرآیندها، روال ها و استانداردها با توجه به تایید نرم افزار توسعه داده شده و نیازمندهای مورد نظر را تضمین می کنند.
  • بر روی فرآیندها و روال ها تمرکز می کند تا انجام تست ها
  • فعالیت های فرآیند محور
  • فعالیت های پیشگیرانه
  • زیر مجموعه ای از چرخه ی جیات تست نرم افزار است.

بسته ی آموزش ویدئویی Unit Testing در Enterprise Application ها

از شما دعوت می کنیم که از بسته ی آموزش ویدئویی Unit Testing در Enterprise Application ها دیدن کنید.

کنترل کیفیت (Quality Control)

  • شامل فعالیت هایی است که تایید نرم افزار توسعه داده شده با توجه به نیازمندی های مستند شده را تضمین می کنند.
  • بر روی فرآیند تست کردن تمرکز می کند. این کار با اجرای نرم افزار با هدف شناسایی اشکالات و نقص ها از طریق پیاده سازی روال ها و فرآیند ها انجام می شود.
  • فرآیندهای محصول محور
  • یک فرآیند تصحیحی است.
  • می تواند به عنوان زیرمجموعه ای از تضمین کیفیت در نظر گرفته شود.

فرآیند تست کردن (Testing)

  • شامل فعالیت هایی است که شناسایی اشکالات، خطاها و نقص های یک نرم افزار را تضمین می کنند.
  • بر روی فرآیند تست کردن تمرکز می کند.
  • فرآیندهای محصول محور
  • یک فرآیند پیشگیرانه است.
  • زیرمجموعه ای از کنترل کیفیت است.

فرآیند حسابرسی (Audit)

فرآیند حسابرسی و یا همان Audit یک فرآیند سیستماتیک است که نحوه ی انجام فرآیند تست کردن در یک تیم و یا ارگان را تعریف می کند. Audit عموماً به عنوان بررسی فرآیندها به طور مستقل از فرآیندهای مرتبط با تست کردن نرم افزار است. بر اساس تعریف IEEE، Audit بازبینی فرآیندهای مستند شده ای است که ارگان آنها را پیاده سازی و دنبال می کنند. انواع مختلف Audit شامل Legal Compliance Audit و Internal Audit و System Audit است.

بسته ی آموزش ویدئویی Unit Testing فریم ورک MSTest

از شما دعوت می کنیم که از بسته ی آموزش ویدئویی Unit Testing فریم ورک MSTest دیدن کنید.

فرآیند بازرسی (Inspection)

فرآیند بازرسی و یا همان Inspection یک تکنیک رسمی است که شامل بازبینی های رسمی و یا غیررسمی هر مصنوعه (Artifact) و کشف هر شکاف یا خطایی است. بر اساس تعریف IEEE94، فرآیند بازرسی یک تکنیک ارزیابی رسمی است که در آن نیازمندی های نرم افزار، طراحی ها و یا کدها توسط یک فرد و یا گروهی بررسی می شوند. این کار به منظور کشف شکست ها (Fault)، نقض ها (Violation) ی استانداردهای توسطعه و مشکلات دیگر انجام می پذیرد.

فرآیند تست کردن و تصحیح خطا (Testing and Debugging)

فرآیند تست کردن نرم افزار (Testing) و تصحیح خطاهای کشف شده (Debugging) با هم متفاوت هستند. بنابراین، در این قسمت به تفاوت بین این دو اشاره می کنیم. توصیه می کنیم از بسته ی آموزش ویدئویی Debugging در سی شارپ نیز دیدن کنید.

فرآیند تست کردن شامل کشف کردن اشکالات، خطاها و نقص های یک نرم افزار بدون تصحیح آنها است. اغلب اشخاصی که تجربه ی کافی در حوزه ی تضمین کیفیت را دارند در فرآیند کشف خطا مشارکت می کنند. فرآیند تست کردن در فاز تست انجام می شود.

تصحیح خطا شامل کشف، تفکیک و تصحیح کردن مشکلات و اشکالات می باشد. توسعه دهندگانی که مسئول کدنویسی نرم افزار هستند در زمان روبرور شدن با یک خطا در صدد تصحیح آن بر می آیند. روند تصحیح خطا بخشی از تست جعبه سفید (White Box Testing) و تست واحد (Unit Testing) است و می تواند در قالب Unit Test ها در فاز توسعه و یا در فازهای دیگر در زمان تصحیح خطاهای گزارش داده شده انجام پذیرد. در مورد انواع مختلف تست های قابل انجام در مقاله انواع مختلف تست ها در نرم افزار بیشتر صحبت کرده ایم.

امیدواریم که این آموزش از وبسایت پرووید نیز مورد توجه تمامی دوستان عزیز قرار گرفته باشد. لیست کامل این آموزش ها را می توانید در پست مربوط به آموزش فرآیند تست نرم افزار و اهمیت آن در توسعه نرم افزار مشاهده کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *